• Foto-2

  • - CRED în datoria de a apăra teritoriul şi interesele României în orice situaţie. -

  • - CRED în obligaţia mea de a respecta cu stricteţe legile statului român. -

  • - CRED în dreptul la libertate şi siguranţă a fiecărui cetăţean al patriei noastre. -

  • - CRED în libertatea de gândire şi conştiinţă, în viaţa privată şi de familie a oricărui om. -

  • - CRED că omul trebuie să moară aşa cum s-a născut - liber şi egal în demnitate şi drepturi. -

  • - Să-mi ajute Dumnezeu ca această credinţă să nu dispară niciodată. -

În mare cu N.M.H.Cpt.cdor.Al Cătuneanu

Scris de Eremia

Unde se simte cel mai bine un marinar, dacă nu pe mare, în mijlocul provocărilor oferite de natură, alături de camarazi care trăiesc din plin emoția unei noi misiuni, unei noi împliniri. Cu aceste sentimente m-am alăturat echipajului navei hidrografice Alexandru Cătuneanu, recent modernizată cu aparatură și tehnică de cercetare marină de ultimă generație, care urma să participe la exercițiul multinațional „Poseidon 2017” alături de navele din gruparea SNMCMG-2 ( Gruparea Navală NATO de Luptă Împotriva Minelor din Mediterană), nava de comandament, ORP K. X. Czernicki (Polonia), vânătoarele de mine ESPS Duero (Spania), TCG Alanya (Turcia), FGS Rotweill (Germania), dragorul maritim BGS Priboy (Bulgaria), vânătoarele de mine Evropi (Grecia) și Anamur (Turcia) și navele românești dragorul maritim DM30 , DM25, corveta 261 Cam. Eustațiu Sebastian precum și navele pentru scafandri Antipa, Venus și Fulgerul 1

Dar să facem puțin cunoștință cu nava pe care am avut onoarea să fiu îmbarcat pentru o zi. N.M.H. Căpitan-Comandor Alexandru Cătuneanu. Este o navă din categoria celor speciale, destinată cercetărilor hidrografice, echipată cu aparatură de ultimă generație pentru cercetarea reliefului marin, pentru cercetarea hidrografică și oceanografică, senzori pentru cercetarea curenților marini, a caracteristicilor valurilor și a parametrilor biochimici marini. De asemenea, nava deține un laborator de oceanografie și hidrologie, o consolă cu șase stații și posturi de cercetare conectate la un terminal central, acolo unde se strâng, înregistrează, analizează și transmit mai departe informațiile din zonele scanate.

Pe lângă aceste minunății tehnologice, n-am putut să nu remarc consola integrată din comanda de navigație, unică pe navele marinei militare românești, sistemul de comunicații și radio-locație modern, aparatura de navigație de generație nouă, chiar și sistemul de videocamere care înregistra tot ceea ce se afla în jurul navei.

Revenind la exercițiul „Poseidon 2017”, din care nava noastră făcea parte, comandantul navei, ne-a informat că au avut loc cercetări specifice cu sonarul cu scanare laterală pentru identificarea obstacolelor submerse, care ar fi putut pune probleme navelor participante la exercițiu. Datele colectate ajungând la Comandamentul Flotei prin intermediul Centrului de Colectare al Datelor pentru Lupta Antisubmarină. Iar de aici,  transmise tuturor forțelor participante la exercițiu.

Am participat la un atractiv exercițiu PHOTEX, unde nava noastră se afla chiar în centrul formației, fiind survolați de două elicoptere Puma naval , apoi nava de comandament ORP K. X. Czernicki a executat un exercițiu RAS cu corveta românească 264, s-a executat un exercițiu de interogare în parteneriat cu poliția de frontieră, iar în final am participat la un exercițiu de evoluții din cadrul căruia ne-am desprins pentru a reveni în port. Navele grupării SNMCMG-2  urmau să execute diferite exerciții pe durata celor 5 zile de exercițiu, lansarea de mine la apă, căutarea lor cu ajutorul vânătoarelor de mine dragajul mecanic, exerciții supuse evaluării și certificării Forțelor Navale Românești pentru Forța de răspuns NATO.

Sigur, o navă nu se poate conduce singură, nici chiar uimitoarea “Cătuneanu”, este nevoie de oameni temeinic pregătiți pentru rolul care îl au la bordul navei. Unul dintre cei 20 de marinari de la bordul navei este maistrul militar clasa a III-a Antoci Cristian, șef de echipaj pe această navă. Nu este deloc ușor să-l “prinzi” câteva minute liber pe acest tânăr lup de mare, misiunea pe mare este complexă iar prezența lui necesară la fiecare exercițiu sau rol. Totuși am reușit să stăm de vorbă câteva minute și să aflu câteva din gândurile sale.

MM. cls. a-III-a Antoci Cristian Daniel:

 “Mă bucur că reușim să stăm puțin de vorbă și te rog să mă scuzi dacă nu vom putea povesti mai multe, dar tu știi foarte bine cum este pe mare, în misiune. Deci, am terminat Școala Militară Maiștri de Marină în 2008, la anul fac zece de ani de activitate, nici nu știu cum de au trecut atât de repede, dar se pare că odată cu înaintarea în vârstă timpul zboară mult mai repede (n.a. râde), tu să-mi spui cum este (râde din nou)… Am fost repartizat la Divizionul de Dragoare Fluviale din Brăila,  după doi ani am decis să renunț la Brăila în favoarea Mangaliei, și  am reușit să găsesc o funcție liberă de comandant grup navigație la NMH Cpt.Cdor Alexandru Cătuneanu. A urmat perioada de învățare a tehnicii noi care exista aici, iar după ce mi-am însușit-o, am aflat că nava va parcurge un proces de modernizare capitală. Din 2013 a intrat în reparații, până la sfârșitul anului 2015, pot spune că am stat mai tot timpul alături de echipele de ingineri și muncitori care montau noua tehnică, astfel încât tot ce s-a montat la bord nu prezintă secrete pentru mine, din contră, încerc să învăț și colegii mai tineri care au sosit la navă. Din vara anului 2016 sunt șef de echipaj, m-am încărcat cu noi atribuții pe care încerc să le duc cu succes la capăt. Important este să ai lângă tine oameni dedicați alături de care să formezi o echipă. Asta îmi doresc și cred că am realizat. După modernizarea navei, misiunile s-au înmulțit, din păcate echipajul este minim de siguranță, este nevoie de concentrare și determinare pentru a le duce la capăt cu succes. Dar reușim de fiecare dată! M-ai întrebat de exercițiul la care ai asistat la pupa navei. Este unul curent executat de nava noastră, lansăm un sonar care scanează fundul mării, informațiile fiind transmise în timp real către nivelul superior, ai văzut probabil monitoarele din laborator, acolo unde datele sunt prelucrate.

Deocamdată sunt singurul maistru militar puntist, mai sunt încă patru, dar ei sunt mecanici, răspund de câte un grup la mașină, sper să am cât de curând un ajutor alături de care să împărțim toată munca de punte. Referitor la invitația de a mă alătura camarazilor din Liga Maiștrilor de Marină, mi-ar face plăcere acest lucru, sper să ne revedem cât mai curând acolo și să povestim lucruri minunate care se întâmplă în meseria noastră.”

La 5 minute după ce ne-am despărțit, m-am întâlnit din nou cu șeful de echipaj pe puntea babord în așteptarea unei ambarcațiuni care trebuia să sosească la noi, viața pe mare nu-i deloc simplă iar cei care o văd doar din filme sau fotografii nu pot simții nimic din emoția și trăirile încercate de acești lupi de mare.

Seara am revenit în port cu gândul încă la experiența din timpul zilei, m-am bucurat să pot asista la un exercițiu care pune în valoare pregătirea acumulată la țărm, știu că avem adevărați profesioniști care din aproape nimic realizează lucruri nemaipomenite, sunt oameni care nu cer nimic în afară de puțină demnitate.

Mă înclin în fața voastră, domnilor!

Articol si imagini realizate de M.m.p Oprea Ovidiu

Lasa un comentariu

Trebuie sa fii autentificat pentru a posta un comentariu.